fbpx

"They named a brandy after Napoleon, they made a herring out of Bismarck,and Hitler is going to end up as a piece of cheese."

 

 

Cannes @ Babylon: The Last One for the Road [Le Città Di Pianura] [OmeU] IT, DE, 2025, R: Francesco Sossai mit Filippo Scotti, Pierpaolo Capovilla, Roberto Citran, 100 Min

You can watch this FILM also BY  CinemAperitivo: Le Città Di Pianura [The Last One for the Road] So, 07.12. 16:00

‘A road movie set in the endless Venetian plains, travelling at the speed at which a hangover wears off.’


Carlobianchi and Doriano, two broke fiftysomethings with a never skip the last drink philosophy, meet Giulio, a shy architecture student adrift in life. What starts as a chance encounter turns into a chaotic road trip through the Venetian plains where bad advice, hangovers, and unexpected friendship redraw Giulios plans for life and love.

A road movie set in the endless Venetian plains, travelling at the speed of a hangover. 

The only possible Italian paraphrase of Shakespeare at breakfast, Le città di pianura is a road movie steeped in alcohol, rebellion and a melancholy that never gives way to defeatism and nihilism. Sossai mixes Italian comedy with Jarmusch and Kaurismaki, and traces a geographical, anthropological and psychological map of a territory that is as physical (the Veneto province) as it is interior, to recount the stubborn and thwarted desire to live a life whose secrets and meaning always elude us."

«un road movie nella sterminata pianura veneta che viaggia alla velocità con cui si smaltisce una sbronza»

Carlobianchi e Doriano, due spiantati cinquantenni, hanno un’ossessione: andare a bere l’ultimo bicchiere. Una notte, vagando in macchina da un bar all’altro, si imbattono per caso in Giulio, un timido studente di architettura: l’incontro con questi due improbabili mentori trasformerà profondamente Giulio nel suo modo di vedere il mondo e l’amore, e di immaginare il futuro.

Il film è stato designato film della critica dal Sindacato Nazionale Critici Cinematografici Italiani – SNCCI con la seguente Motivazione:

"Unica possibile parafrasi italiana di Shakespeare a colazione, Le città di pianura è un road movie imbevuto di alcool, di ribellismo e di una malinconia che non cede mai al disfattismo e al nichilismo. Sossai mescola la commedia all'italiana con Jarmusch e Kaurismaki, e traccia una mappa geografica, antropologica e psicologica di un territorio tanto fisico (la provincia veneta) quanto interiore, per raccontare la voglia testarda e sventata di vivere una vita di cui sfuggono sempre segreti e significato".