fbpx

DEFA 70 - Umsonst: Jörg Ratgeb, Maler

DDR 1978, R: Bernhard Stephan mit Aloisvehlík, Margrit Tenner, Olgierd Lukaszewicz, 100 Min, Vorfilm: Dass ihnen der arme Mann Feind wird, DDR 1975, R: Wolfgang Bartsch, 17 Min, Eintritt frei, admission free!

Am Vorabend des Bauernkrieges ist der Maler Jörg Ratgeb auf der Suche nach einem Christus-Modell. Er findet niemanden, der seinen Vorstellungen entspricht. An sich selbst zweifelnd, verlässt der Mittdreißiger Frau und Kinder und macht sich auf den Weg zu seinem Vorbild Albrecht Dürer. Bisher hatte er sich aus den politischen Kämpfen herausgehalten, sich auch von den Bundschuhleuten, denen er eine Fahne malen sollte, nicht vereinnahmen lassen. Die Erlebnisse der Reise, auf der ihm überall Gewalt begegnet, ziehen ihn in den politischen Kampf hinein. Er sieht, wie die stumme Barbara, die ihm das Leben rettete, von einem Bischof in den Tod getrieben wird. Ein Bauernbursche, der ihm Christus-Modell sein soll, wird zum Henker und dann selbst gehängt. Ein Gaukler muss die Verkündung der Wahrheit mit dem Leben bezahlen. Ratgeb malt nun, wie er die Dinge sieht. Die Gewalt verabscheuend, wird er dennoch zu einem Führer der Aufständischen und 1526 hingerichtet.

(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992)

ENGL.

The painter, Jörg Ratgeb, is in the midst of a crisis: he can't manage to find a convincing and honest approach to the Christ figure that he is trying to paint. Ratgeb sets off on a journey to find the reasons for his artist's block. During the course of his travels, Ratgeb inevitably comes face-to-face with the most important social conflicts of his day.
The leader of the alliance of rebellious peasants, Joß Fritz, forcefully tries to convince Ratgeb that he should be an active supporter of the peasants, but the artist refuses to heed Fritz's impassioned appeal. And now Ratgeb is caught in the crossfire.

The artist meets the deaf and dumb vagabond, Barbara, and tries to explain his conception of morality to her. However, the girl can make neither head or tail of what the he is trying to tell her, and she eventually dies.
Before he meets up with the peasants once more, Ratgeb has many bitter experiences. One day, he observes how the cheerful and light-hearted peasants make their way to a fair. There they are, however, set upon by mercenaries and accused of instigating a revolt. After witnessing how every second peasant is randomly chosen to be hanged, the artist now openly declares himself to be a supporter of the peasant rebellion.

These terrible experiences have helped to mature Ratgeb as a painter. His portrait of Christ for the Herrenberg Altar not only shows the crucified Christ as a victim, a spirit of righteous rebellion is also depicted. Joß Fritz, who is on the run from the authorities, pauses for a brief rest with Ratgeb. Fritz sees the altar portrait as symbolizing the just cause of the peasant rebellion.
Source: Progress Film-Verleih

 

TITEL
DATUM
Um unsere Webseite für Sie optimal zu gestalten und fortlaufend verbessern zu können, verwenden wir Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. Weitere Informationen zu Cookies erhalten Sie in unserer Datenschutzerklärung.